Verbeteringen High Bay

Mydibel kende het afgelopen jaar een heuse groei in verkoop- en productievolumes (meer dan 10%) en ook voor de komende jaren wordt volop ingezet op groei.
Deze groei gaat samen met een constante stijging in het aantal paletbewegingen, zowel vanuit productie richting magazijn (in), als van uit het magazijn richting onze klanten (out).

En om deze stijging in pallets de baas te blijven, was het hoog tijd voor de logistieke en technische dienst om de handen in elkaar te slaan en op zoek te gaan naar de nodige verbeteringen.

De grootste uitdagingen hierbij:

  • Pallets OUT: De vrachtwagens blijven laden in maximum 1,5 uur
  • Pallets IN: Een continue productie blijven garanderen
  • De betrouwbaarheid van onze High bay verhogen

David Fack (verantwoordelijke logistiek) en Dimitri Loosvelt (Hoofd van de technische dienst High Bay) gingen met deze uitdagingen aan de slag en maakten een inventaris van alle verbeterpunten om meer uit de High bay te halen.

Samen met hun teams, de logistieke en technische dienst,  werd druk aan deze verbeterpunten gewerkt.

Enkele voorbeelden van de verbeteringen die werden doorgevoerd:

  • Snelheid van de installaties verder verhoogd (lift, destacker)
  • Volop ingezet op herstellingen
  • meer preventief onderhoud
  • De pieken reduceren door het beter spreiden van de ladingen doorheen de dag en in de week
  • sneller ophogen van de pallets (gerbage)
  • Software aanpassingen voor een betere benutting van de installaties (bv staging lanes)
  • Rapportering en opvolging van de belangrijkste prestatie-indicatoren (downtime, laadtijden vrachtwagens)
  • Wekelijkse opvolgmeetings om acties te overlopen

De resultaten zijn impressionant:

  • Onze vrachtwagens worden nu 20% sneller geladen dan vorig jaar (gemiddeld 1.20min tussen check in en check out)
  • De high bay volgt vlot de toestroom van pallets vanuit productie
  • 25% minder pannes van de installaties (kranen, transportbanen)

En het verhaal is nog niet af

Af en toe hebben we nog eens een grote stilstand, waaruit we opnieuw acties definiëren om de betrouwbaarheid   van de high bay verder te verhogen.
Ook blijven we zoeken naar manieren om meer uit onze high bay te halen om een stap voor te blijven op de verdere volumegroei.